#vanprofilerenkunjeleren

Werken als laboratoriumspecialist én informatiemanager

  • 3 min.
  • Beroepsuitoefening
  • Vereniging

Het AIOS-bestuur voor laboratoriumspecialisten in opleiding, inspireert en moedigt collega’s graag aan om over de grenzen van het laboratorium te kijken en ziet volop mogelijkheden om onze rol in de gezondheidszorg nog beter te benutten.

In dit artikel lees je over de toegevoegde waarde van de dubbelfunctie van jonge klare Christiaan Slim. Sinds september 2019 werkt hij als laboratoriumspecialist Klinische Chemie én als informatiemanager bij Certe, een organisatie voor integrale medische diagnostiek en advies voor de eersteen tweedelijnsgezondheidszorg.

Harmoniseren van IT-landschap

Chris Kroese is directeur informatievoorziening bij Certe. Na verschillende fusies is het harmoniseren van het IT-landschap een belangrijke doelstelling voor de organisatie. ‘Mijn opdracht is om IT te vereenvoudigen en te vernieuwen om de ambities van Certe te realiseren’, vertelt Chris. ‘We werken nu nog met verschillende laboratoriumsystemen. We hebben een plan gemaakt en vertaald naar een routekaart hoe we over drie jaar één Certe kunnen worden. Een belangrijk onderdeel hierin is het inrichten van informatiemanagement, om daarmee de brug te slaan tussen hardcore IT en het laboratorium. Samenwerking is key hierin. Als informatiemanager kijk je naar hoe je de bedrijfsen IT-architectuur en processen wilt inrichten en speel je een belangrijke rol in het realiseren van deze vernieuwing en vereenvoudiging. Het plan is goed ontvangen en ingevoerd bij Certe, iedereen ziet de urgentie en noodzaak ervan in. Digitalisering zie je in elke organisatie. Als je daar niet in meegaat, weet je dat je over een paar jaar niet meer meedoet.’

De dialoog tussen inhoud en IT

‘In mijn dubbelfunctie ben ik de schakel tussen het laboratorium en de afdeling Informatievoorziening’, vertelt Christiaan. ‘Ik kijk en denk mee voor slimme oplossingen die voor allebei werken. Wat we vanuit het laboratorium willen hebben, is vaak niet zo simpel om te realiseren door IT. Vaak wordt er ook niet gekeken naar de impact die een wens heeft op de organisatie. Omdat ik zicht heb op de technische én organisatorische kanten, wordt een vraagstuk in breder perspectief geplaatst. Dit heeft bijvoorbeeld gevolgen voor hoe nieuwe analyzers worden gekoppeld aan onze systemen en welke eisen we daar aan stellen. De dialoog, dat is de crux. Om vakinhoud en IT samen te brengen en optimaal te laten samenwerken. Met één been sta ik aan de kant van het laboratorium en met het andere in wat er aan de IT-kant gebeurt. We leren elkaars taal spreken en begrijpen en werken resultaatgericht. Het verhoogt de kwaliteit enorm.’

Oog voor digitalisering

‘Als zorgverlener werken we in een complexe keten die (nog) niet optimaal is ingericht voor de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan het delen van data en de komst van het PGO. Hoe organiseer je dat in een organisatie? Vaak weten specialisten niet wat voor uitdagingen (en kansen) daar liggen. Tijdens mijn opleiding vond ik het inrichten van informatiesystemen al interessant. Ik wil weten hoe iets werkt en was vaak te vinden bij de applicatiebeheerders van het laboratoriuminformatiesysteem om onderdelen te verbeteren. De inrichting van dit systeem moet op de schop. Daar zijn we nu hard mee bezig.’

Verbreden als specialist

‘Eén van de speerpunten van de NVKC voor 2025 is data en kunstmatige intelligentie. Om hierin stappen te zetten moet je als organisatie je data goed organiseren. Waar zet je wat neer? Wat is master data en wat een kopie? Hoe is de toegang en beveiliging geregeld? Wat hebben onze data scientists nodig? Informatiemanagement ondersteunt de organisatie om daar keuzes in te maken. Als specialist is het belangrijk dat we ons verbreden en gebruikmaken van onze skills en interesses. We moeten meegaan met de tijd en informatietechnologie om onze meerwaarde te kunnen blijven leveren.’


Voordelen van informatiemanager als aparte functie

# Door de verbinding tussen vakkennis en IT, ontwikkel je slimme en integrale oplossingen voor je organisatie én eindgebruikers;
# Je maakt je organisatie klaar voor de digitale toekomst, door focus op continu verbeteren, innoveren en beheren;
# Je kijkt naar de organisatie als geheel, niet alleen naar 'jouw stukje'