De afgelopen twee jaar zijn we druk geweest met het omzetten van de Visie 2025 naar concrete doelen. Het visiedocument was een stip op de horizon, en nu moeten we onze ambities echt concretiseren.’ Aan het woord is een enthousiaste Merel van Wijnen. Zij somt een aantal voorbeelden op van zulke doelen en actiepunten: ‘We hebben al meer “zorg” en “medisch” in de opleidingen en nascholing dan voorheen, dus daarmee zijn we al heel goed op weg. De e-learning Medisch Leiderschap met masterclasses van onder anderen Marcel Levi en Bertine Lahuis voor onze leden is ook zo’n concrete stap.
Daarnaast verwoordt de positionpaper Diagnostiek van de FMS heel mooi welke rol we hebben en moeten nemen in de zorg. We pleiten daarin voor een verdergaande samenwerking van alle collega’s op het gebied van diagnostiek. Het gaat allang niet meer alleen om de klinisch chemicus; deze werkt immers samen met andere diagnostisch-medisch specialisten. Hier gaan we gezamenlijk meer concrete uitwerking aan geven, zodat onze medische bijdrage binnen de individuele patiëntenzorg nog meer wordt uitgebreid.’
Meer bekendheid
Sowieso is het tijd voor meer bekendheid van het vak van de klinisch chemicus. Nog te vaak moet de klinisch chemicus aan stakeholders of besturen het vak uitleggen. En dat kan eigenlijk écht niet meer, zo vinden Merel en Wendy. Sociale media gaan hier een rol in spelen. Wendy: ‘We willen projecten en best practices van onze leden – onder meer op het gebied van samenwerking en klinische impact – etaleren via de verschillende sociale media. Hiertoe wordt ook een branding-commissie opgezet die zich richt op het verbeteren van onze zichtbaarheid. We willen elkaar hiermee ook inspireren en enthousiasmeren.’ Er wordt ook gedacht aan trainingen sociale media voor de leden, zodat het beroepsmatig gebruik ervan gemakkelijker wordt.