Toen Du Perron in opleiding was tot huisarts, kreeg hij een keer een patiënt tegenover zich die zijn PSA wilde laten testen. Zijn buurman had gezegd dat hij dat elk jaar even moest laten doen, en dat leek hem niet verkeerd. De buurman had een programma op tv gezien waarin dat werd aangeraden. ‘Ik dacht toen: als ik deze vraag hier in mijn spreekkamer krijg naar aanleiding van een tv-programma, ben ik vandaag vast niet de enige arts die met deze vraag geconfronteerd wordt. Al die artsen zijn nu aan hun patiënt aan het uitleggen dat een PSA-test lang niet altijd nodig is. Dat kost alles bij elkaar heel veel tijd die nuttiger besteed kan worden.’
Het maakbare ideaal
Het voorval met de man in de spreekkamer die zijn PSA wilde laten testen, was voor Du Perron min of meer de aanleiding om nieuws over gezondheid in de media te gaan nuanceren en in de juiste context te plaatsen. Dit resulteerde uiteindelijk in Dokter Media (
Maak een gratis account aan en krijg toegang tot alle artikelen
Heeft u al een account?